pondělí 18. června 2012

Profesyonální píjár

(čistokrevná řešička o několika dějstvích)


Za normálních okolností bych příběh asi nazval "Jak jsem strávil víkend", "Jak nespravovat úspěšný web" nebo tak něco nudného. Jestli jsem se ale od Ady něco naučil, tak to, že novotvary jako třeba "seksy" jsou cool a nejen dají článku šťávu, ale dá se na nich i vydělat. Takže to (neuměle) zkouším taky.


Osoby a obsazení: 
   - jistá "Ada Pekelná", kterou je možná Adéla Bartlová, magistra speciální pedagogiky, překladatelka
   - jistý "Honza", kterým by mohl být Jan Zajíc, ale taky třeba nějaký Ind, říkejme mu Ramesh
   - Jan Zajíc, webdesignér, absolvent ESF MU, spoluvlastník firmy Webdio, s.r.o. a zřejmě její píárista/obchoďák
   - jistý "Admin", kterým by mohl být Honza, Jan Zajíc nebo Ramesh
   - jistí Vkusovod, honza123, honza234, honza345 a mnoho dalších, kterými jsem já
   - jistý Hejl, Radomír Hejl, který je v tom všem úplně nevinně, kromě toho, že tvoří strategie a koncepce a spolu s Janem Zajícem na tom všem vydělává peníze
   - další tři pánové, kteří na tom všem taky vydělávají peníze, ale nebudeme je ani zmiňovat, když nejsou zmínění na webu Webdio


Dějství první: konečné řešení otázky Vkusovoda

Peklo znám díky manželce a pekelným článkům jsem se před nějakým časem taky smál. Postupně mě ale začaly docela nudit, protože jsem se z nich nic moc nového nedozvídal. Kromě toho, že někteří naši bližní se oblíkají tak, jak by se Ada nikdy neoblíkla, což mě až tak moc nezajímá. Koneckonců já bych si její šaty ala "je mi třicet, ale umím vypadat i na šedesát, heč!" taky nevzal.

Po nějakém čase jsem si na Peklo vzpomněl a znovu ho otevřel - tentokrát jsem ale kouknul i do diskusí pod článkem a do samostatných diskusí na tomto osvětovém webu. A něco se ve mně zlomilo. Co to bylo, to nevím. Asi jsem něco nového ucítil. Něco najednou začalo smrdět.

Tak jsem udělal to, co by asi udělala polovina chlapů v takové situaci: řekl jsem si, že si z nich trochu vystřelím. Založil jsem si nick Vkusovod a psal rádobyvtipné a rádobykousavé příspěvky o tom, že móda to je přece to úplně nejdůležitější na světě, to jediné skutečně důležité kritérium, kterým se všechno měří, a jak je potřeba tu vkusově-osvětovou práci i v nové módní pětiletce dobře zvládat a podobné pindy. No však si ty příspěvky můžete najít, myslím, že žádných z nich smazán nebyl (to si prosím zapamatujme, později to bude hrát poněkud komickou roli). Během tohoto trollování jsem narážel i na různé etické aspekty Adiny módní mise a z reakcí ubohých ztrollovaných dam se dozvídal různé více či méně smradlavé střípky toho, jak to vlastně na Pekle chodí, které jsem předtím jako pouhý občasný čtenář neznal.

Samozřejmě takhle nekorektně se chovat vás na žádném serveru dlouho nenechají. Brzo mi přišla soukromá zpráva od člověka, který se podepsal "Honza". Že prý nemám psát svoje názory všude. Zareagoval jsem jízlivě a bez obalu, ale řekl si, že bych se mohl chovat trochu dospěleji a založil jsem samostatnou diskusi, kam jsem napsal dlouhý příspěvek, shrnující všechno, co jsem postupně odhalil jako to, co tady vlastně smrdí. To je ten příspěvek z úvodního blogpostu.

Přestože příspěvek jenom shrnoval to, s čím Vkusovod prudil na různých místech webu, byl překvapivě pozitvně hodnocen diskutujícími, které předtím u každého příspěvku nadávaly, že se Vkusovod nemá opakovat. Jak už tak trochu vím, pokud žena brblá na to, že se muž nemá opakovat, chce tím vlastně říct, že by to měl všechno tak nějak zopakovat vcelku.

Reakce byly různé, však si je můžete přečíst (alespoň dokud téma nebude taky profesyonálně vyřešeno, čti smazáno). Jedna reakce ale byla vpravdě prorocká: "Ať už trolluješ či ne, je to tu zajímavý. Sem zvědavá, kam se to potáhne." Jo, to kdyby Vkusovod tušil... Chudák jeden optimstický si myslel, že se teda stáhl na jedno místo, tím splnil požadavky "Honzy", a teď dostane aspoň nějakou odpověď.

A taky že jo. Ada řekla cosi, co při troše dobré vůle můžeme jako odpověď chápat:

Čili kdyby se Ada měla vyjádřit k tomu, že její úspěšný web by mohl být snadno zneužíván ke kyberšikaně, naježily by se jí všechny chlupy. No ono celkem není divu. Kdyby řešila, co smrdí na jejím webu, neměla by čas řešit typická pekelná témata jako třeba že kdo se nemyje, ten smrdí, a obtěžuje tím svoje okolí v šalině.


Všimněme si také výrazu "řešiče". Ada řešič není. Ada to neřeší. Ada řeší jiné věci. Asi důležitější.

Admin byl sdílnější a - no neke! - Vkusovoda přímo oslovil, čímž mu vysekl nejvyšší možnou poklonu, jakou nejspíš Peklo zná:
Vkusovod byl odpovědí trochu zmaten, protože si myslel, že pláče na tom úplně nejsprávnějším hrobě. Nicméně konečně dostal aspoň nějakou odpověď a těšil se na to, že se teda to, co tady smrdí, najde, vyhodí, vymete, někam zavře nebo tak něco. Už už se chystal doptat se na detaily a sdělit Adminovi svůj názor, že Peklo je naopak založené na zesměšňování atd. atd., ale pak si přečetl tu poslední větu. Aha. A k ještě většímu překvapení zjistil, že už ani nemůže přispívat nikam, protože mu byl účet zablokován.

Trochu ho to naštvalo, tak si - hlupáček malý - myslel, že si teda založí nový účet aspoň na to, aby se zeptal Admina, co že to má být. Ale nezaložil. Jeho IP adresa byla taky zablokována. Tím byl Vkusovod od Pekla odstaven, kauza vyřešena a znovu uvolněn prostor pro dlouhou nerušenou odbornou diskusi nad tím, jestli kabelku na předloktí umí i dnešní ženy nosit vkusně, nebo to uměly jenom ženy před sto lety.

Řekněme si to narovinu: Vkusovod udělal chybu. Jak zhodnotila jedna z diskutujících, "píchl do vosího hnízda". Překročil mantinely. Udělal něco, co se na Pekle nedělá. Co na Pekle nikdo nikdy neviděl. Vkusovod se totiž pod svůj příspěvek podepsal svým normálním jménem.  Chápete? Jménem, které má napsáno v občance! A to je něco, co Peklo neodpouští. Nebo možná byl problém v něčem jiném. Ale v čem, to nevím. O etických aspektech Pekla je totiž Webdio samozřejmě ochotno se bavit, v tom není problém, jak později zazní z úst Jana Zajíce.

Ale ještě jsme se nezmínili o Rameshovi. Porušení pravidel oznámil Honza. Téma zamknul Admin. Konečné řešení otázky Vkusovoda provedl neznámo kdo. Jan Zajíc tu protentokrát nefiguruje. Jan Zajíc by sice mohl byt Honzou, ale nemůžeme vyloučit, že firma Webdio, která na svém webu prezentuje šest lidí (včetně Ady) a čtyři externí spolupracovníky, může mít za admina kohokoli. Může mít adminů i víc. Může klidně správu webu outsourcovat v Indii.

Pro víc adminů by hrál fakt, že v pozdějších dějstvích z úst Jana Zajíce zazní obrat "byl administrátory upozorněn". Nejpravděpodobnější je ale teorie outsourcingu. Proč, to se ukáže později. Prozatím si tedy vystačíme s tím, že Adminem je pravděpodobně Ramesh žijící někde na předměstí Nového Dillí. 

První dějství tedy končí tím, že Vkusovod byl odstraněn, definitivně umlčen, odstíněn, eliminován. Módě plně oddané dámy už o něm nikdy neuslyší. Prostě situace byla profesyonálně vyřešena. Tedy byla by vyřešena, kdyby... Kdyby Vkusovod nebyl řešič... a ajťák.

pokračování příště...

Žádné komentáře:

Okomentovat